De Telegraaf Media Groep stopt met de socialenetwerksite Hyves. Daarmee lijkt de conclusie nu echt gerechtvaardigd: Hyves was een miskoop.
Op de dag dat mediabedrijf Sanoma aankondigt 500 voltijdsbanen te schrappen en een groot aantal tijdschriften in de etalage zet, is er nog een andere grote uitgever in het nieuws.
De Telegraaf Media Groep (TMG) trekt de stekker uit Hyves als sociaal netwerk, zo liet het concern donderdag weten. Hyves gaat verder als online spelletjesplatform.
Hyves moest de kar trekken
Het is nog maar drie jaar geleden dat TMG 43,7 miljoen euro neertelde voor het sociale netwerk. Hyves moest een belangrijke rol spelen in de metamorfose van het bedrijf. Het mediaconcern wilde minder afhankelijk zijn van de kranten. Onder ceo Ad Swartjes werd de digitale koers al ingezet, onder meer met de aankoop van weblog GeenStijl in 2008.
Zijn opvolger Herman van Campenhout ontvouwde ambitieuze plannen. In 2016 moest twee derde van de omzet van het mediabedrijf uit andere activiteiten dan de kranten komen, een procentuele verdubbeling ten opzichte van nu. Hyves moest de kar trekken van de digitale activiteiten van TMG. Andere projecten konden profiteren van het enorme bereik van het sociale netwerk.
Die strategie is mislukt. Het bezoek aan Hyves is in twee jaar tijd in elkaar gestort en adverteerders liepen over naar het grotere Facebook. Van Campenhout trad in april van dit jaar terug als topman. Hij werd opgevolgd door interim-topman Cees van Steijn, die gelijk aankondigde de bezem te halen door de internetactiviteiten van het concern.
Hyves uitgekleed
Hyves was als een molensteen om de nek van TMG. In maart van dit jaar maakte de uitgever bekend 36 miljoen euro af te schrijven aan goodwill op Hyves, waardoor het bedrijf in 2012 een flink verlies maakte. Het valt volgens TMG overigens nog te bezien of het bedrijf weer een afschrijving zal moeten doen op Hyves. "Dat is natuurlijk afhankelijk van de waarde die wordt toegedicht aan gaming", aldus de woordvoerder.
Ondertussen werd Hyves uitgekleed. Begin april werd het Hyves-logo van het kantoor aan het Frederiksplein in Amsterdam vervangen door dat van TMG. Technici van de socialenetwerksite werden ingezet bij andere TMG-onderdelen.
"Het is natuurlijk heel handig dat je in je personeelbestand deze developers in dienst hebt", zei Elja Polak, hoofd digitaal bij mediabureau MEC, vorig jaar. Maar met een overnameprijs van 43,7 miljoen euro zijn dat wel erg dure technici gebleken.